Cât de riscant este să vinzi o mașină în România

Acum două săptămâni m-am decis să-mi vând vechea mașină. Vânzarea mașinii e ceva ce am evitat de mai mult timp știind că e un proces care cel mai probabil o să-mi dea foarte multe bătăi de cap. Însă acum, în al 12-lea ceas a trebuit să-i dau bice.

Procesul pe care trebuie să-l parcurgi ca să-ți vinzi mașina, conform legislației în vigoare, este cam așa:

Actualizare iulie 2017: legea s-a modificat între timp și mare parte din probleme par a fi rezolvate. La finalul articolul o să găsești mai multe detalii cu privire la modificări.

  1. Găsești un cumpărător
  2. Faceți contract de vânzare-cumpărare
  3. Pe lângă contract, o să primiți și un Certificat fiscal gol
  4. Ștampilezi certificatul fiscal la primăria de care aparțineți (trebuie să ai totul plătit la zi pentru asta – adică amenzi și impozite), și astfel mașina se scoate de pe numele tău de la impozit
  5. Menționezi în talonul mașinii că a fost înstrăinată către X în data Y
  6. Success?!

Pare destul de simplu și firesc, cel puțin pentru vânzător. Însă procesul de vânzare nu se încheie aici.

Din cauza taxei de primă înmatriculare și a impozitului, mulți cumpărători opresc/blochează procesul în stadiul ăsta pentru că e “convenabil” pentru ei.

Dacă cel care a cumpărat mașina nu continuă procesul, mașina o să rămână înmatriculată pe numele tău în circulație. Asta înseamnă că Poliția rutieră și CNADR o să trimită amenzile tot la tine acasă – deși tu ai vândut mașina legal și ai urmat toți pași pe care trebuia să-i urmezi. Ce este și mai fain este faptul că vei fi chemat la declarații și în cazul în care mașina pe care ai vândut-o participă la activități ilegale (furturi, accidente cu fugă etc).

Evident că până la urmă nu o să pățești nimic. O să arăți procesul verbal de vânzare-cumpărare și scapi. Dar scapi de amenzi, nu și de drumurile făcute pe la Poliție sau timpul pierdut cu contestațiile. În timp ce cumpărătorul se plimbă bine mersi cu fosta ta mașină, fără să plătească taxe/amenzi. Asta deși era datoria lui să continue procesul de înmatriculare, și tu ești ăla care a respectat legea.

Dacă legea ar funcționa cum trebuie, Poliția ar trebui să-i oprească talonul respectivului după 30 de zile. Însă asta se face doar pe baza mențiunii pe care o faci cu pixul în talon în data vânzării (nu există nicăieri în baza de date). Mulți vânzători nici măcar nu completează mențiunea respectivă (cred că din necunoștiință de cauză). Însă chiar dacă o completezi, ce îl oprește pe cumpărător să nu prezinte talonul dacă e oprit de Poliție? O amendă de neprezentare acte o dată la câteva luni e mult mai acceptabilă decât taxa de înmatriculare. Unii sunt atât de inventivi încât fac copie după talon înainte de înscrierea mențiunii, și o prezintă pe aia în ideea că scapă fără amendă. Să nu mai zic că dacă merge cu o copie, nu văd de ce n-ar merge și cu o copie retușată în Photoshop.

Toate astea pentru că Poliția refuză să scoată mașina din baza de dată rutieră până când cumpărătorul nu o înmatriculează. După 30 de zile de la vânzare, vânzătorul poate să trimită o înștiințare către Poliție cum că mașina a fost vândută (pe baza actelor de vânzare), însă e degeaba. Poliția o să refuze să facă modificarea în baza de date sau să-l caute pe respectivul pe acasă să-l ia la întreabări.

Prima variantă care mi-a venit în minte a fost să scriu în contract că vreau să-mi păstrez numerele preferențiale. Acum câțiva ani, dacă puneai bifa respectivă, cumpărătorul primea numere roșii, valabile o lună, pe numele lui (cu asigurare tot pe numele lui). Însă pentru a veni în sprijinul cetățenilor onești care-i plătesc salariu, Poliția decis să scoată această posibilitate în cazul în care mașina este deja înscrisă în România. Astfel, dacă după 30 de zile de când ai vândut mașina numerele nu-ți sunt eliberate poți să-l dai pe respectivul în judecată. Cu alte cuvinte mai poți pierde câțiva ani prin procese drept recompensă că ai respectat legi și ai plătit taxe.

Dacă dați mașina prin contract de comodat să nu credeți că sunteți mai breji. Tot la justiție va trebui să apelați dacă respectivul nu dorești să-și îndeplinească partea lui de contract. Ba chiar în plus, vă puteți alege cu restanțe la fisc pentru impozite neplătite dacă respectivul decide să-și schimbe numărul de telefon sau să vă închidă telefonul în nas.

Singura variantă prin care mai poți vinde o mașină legal în România, fără să fi expus la astfel de riscuri este să o dați la Remat. Sau puteți să o scoateți din circulație, însă radierea din circulațe se face doar dacă faceți dovada că aveți un teren/curte sau spațiu de depozitare “adecvat”. Ce înseamnă “adecvat” nu am fost îndeajuns de curios să aflu, însă presimt că tot varianta cu Rematul este mult mai ok.

Dacă vă gândiți să vindeți mașina aveți grijă cui o vindeți. Că s-ar putea să faceți mai multe drumuri pe la Poliție și mai multe contestații de amenzi decât sperați.

Actualizare 25 iulie 2017: Adevărul a publicat un articol privind modificarea legislației rutiere în care se introduc sancțiuni pentru cei care nu transcriu mașina în termen de 90 de zile la cumpărare. Termenul a fost extins de la 30 de zile. Citește restul modificărilor în Noi modificări ale legislaţiei rutiere: Maşinile cu Inspecţia Tehnică Periodică expirată, suspendate automat din circulaţie.

Suspendarea înmatriculării intervine şi în cazul în care noul proprietar nu solicită transcrierea dreptului de proprietate în termen de maxim 90 de zile. În prezent, termenul limită era de 30 de zile, fără să existe însă sancţiuni pentru depăşirea acestuia.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.